JEJAK PEDALAMAN NOV 2008

Monday, November 24, 2008

PEKAN TONGOD KINABATANGAN SELEPAS 10 TAHUN JADI DAERAH PENUH
Gambar-gambar berikut adalah pemandangan di Pekan Tongod yang Ocoi ambil pada 24.11.2008. Bagi penduduk di bahagian pantai barat Sabah pasti nama dan Pekan ini masih asing. Sebenarnya Daerah Tongod telah diisytiharkan sebagai satu lagi daerah berstatus Daerah Penuh oleh Tan Seri Benard G.Dompok (Ketua Menteri Sabah pada waktu itu) pada tahun 1998. Sepuluh tahun berlalu keadaan pekan ini belum mempunyai ciri-ciri sebagai Daerah Penuh jika dilihat daripada infrastrukturnya. Apapun anda nilailah sendiri.
Pejabat Majlis Daerah Tongod Lama.Ocoi tiba pada jam 11.00 am(24.11.08) Pejabat ini da takada orangnya,entah ke mana pergi pekerjanya.


Bangunan Pejabat Daerah Tongod yang baru siap pada tahun ini.
Keadaan di pejabat baru ni juga agak lengang,mungkin kerana kakitangan di pejabat ini tidak sampai 40 orang.

Bangunan Baru Pejabat Daerah Tongod
Satu-satunya bangunan SEDCO yang ada


Ini pula Hospital Daerah Tongod-Satu-satunya projek mega yang ada setakat ini. Sayangnya hospital ini belum mempunyai seorang doktorpun.Mungkin kerana jumlah pesakitnya yang masih kurang tidak melayakkan walaupun seorang doktor dipostingkan di hospital ini.

Itu sahajalah yang dapat Ocoi kongsi dengan kamu orang tentang pekan dan Daerah Penuh Tongod ini. Senang-senang jemputlah lihat sendiri pekan di pedalaman ini. Ocoi sendiri tertanya-tanya apa kelebihan status Daerah Penuh dengan yang tak penuh itu.

0 comments:

 
 
 
 
Copyright © OCOI