SABAH ZON SELESA PATI

Wednesday, November 19, 2008

Bandar Sandakan 19.11.08-Ocoi sempat merakam beberapa aksi manusia.Sayang tak semuanya dapat dipostingkan di ruangan ini. Yang ada nipun taklah baik sangat kerana ia diambil tanpa mohon kebenaran (candid)..Takut2 juga ocoi kena belasah maklumlah penggambaran tidak ditaja oleh mana2 pihak. Nasib baik guna handset yang agak canggih juga masa tu. Semua berlaku di depan mata.
Penguatkuasa Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) sudah sebati dengan keadaan ini dan tidak melihat ia sebagai satu hal yang salah.Tetapi jika orang tempatan jangan cuba2 buat nanti terbang beribu wang ringgit selain daripada meringkuk beberapa hari dalam penjara.


Jahit kasut atau apa sahaja, merupakan kerjaya mewah PATI di negeri Sabah. Senang jadi PATI di Sandakan(Sabah) -Duduk dan tunggu pembeli sahaja.Tak perlu bermandi peluh dan lumpur sebagaimana pribumi di pedalaman Sabah.

Inilah aktiviti PATI-Jual Rokok bebas cukai. Sekali pandang mereka ni seakan duduk merehatkan lelah sahaja dengan beg besar di depan, tapi jika anda menghampiri mereka akan berkata; 'rokok dik, rokok bang' lalu membuka beg plastik yang dipenuhi pelbagai jenama rokok.
Ini pula merupakan beberapa siri pemandangan yang terdapat di sekitar pasar besar Sandakan. Saya tak perlu nyatakan siapa mereka ini kerena rasanya para pembaca apatah lagi mereka yang selalu berkunjung ke Sandakan pasti kenal sangat mereka ini.Yang pastinya mereka jauh sekali dari status pribumi Sabah.



Anak2 PATI ini hidup riang seperti negara ini milik mereka.
Ini pula bangunan Pasar Besar Sandakan, satu-satunya bangunan baru selain bangunan Gentingmas yang ada di pusat bandar ini selepas 20 tahun berlalu.

Ini pemandangan di jalan Dua Sandakan.Jalan paling sibuk di bandar Sandakan. Keadaan bangunan2 di lorong ini belum berubah sejak 20 tahun yang lepas kecuali warna dan pemilik serta pekerja-pekerjanya kedai sahaja yang berubah. Berdepan dengan suasana ini ..jika dipendekkan akal dan fikiran rasanya ocoi tak bangga menjadi anak tempatan jenuin di negeri yg amat ocoi cintai ini. Ini kerana bila kita berada di bandar Sandakan, Tawau, Semporna, Lahad Datu, malah di Keningau, K.Kinabalu ocoi rasakan bukan berada di bumi Sabah. Ocoi sejujurnya iri dengan kehidupan kawan-kawan di bumi Kenyalang yang tak parah dengan sunami PATI ini. Setiap masa, hangat di media2 cetak dan elektronik akan pelbagai program pemutihan yang sering dicanang-canang oleh para pemimpin dari peringkat teratas hinggalah ke peringkat kg.Tapi hingga ke saat ini nampaknya tidak ada jalan akhirnya. Ocoi secara peribadi sebenarnya melihat permasalahan ini lebih gawat dari apa juga senario di Sabah mahu pun Malaysia. Janganlah kata 'Pemutihan',.penguningan pun tak mampu dilakukan kerana senario ini dah berakar tunjang yang telah menembusi semua lapisan tanah di negeri ini. Umpama kita bela haiwan dari kecil, da besar nanti walau 100 kali kita halau pergi tetap balik ke rumah jua. Silap siapa semua ini? Ocoi tak da niat menuding jari kepada sesiapa. Siapa yang celik sejarah,pentadbiran, keadaan politik semasa dan kedudukan geografi Sabah pasti ada jawapannya. Sebenarnya PATI ini mempunyai strategi yang amat halus untuk terus tinggal di sini..antaranya..,menguasai bahasa tempatan Sabah, berkawan dan berkahwin dengan penduduk tempatan walaupun tak suka ada juga yang betul2 suka, jadi pekerja sementara, berbudi bahasa selembutnya...tawarkan pelbagai perkhidmatan.(????). Jika fenomena di bandar2 di Sabah kita melihat mereka dengan begitu berlelusa..jangan pula kita fikir ia hanya di situ sahaja. Pergilah jejaki seluruh kampung di negeri ini. Ocoi percaya tidak kurang daripada 70% kg2 di negeri ini mereka ada malah, kedudukan mereka di sana sebenarnya lebih utuh. Mengapa tidak? Mengapa ada KK yang bermenatukan si ambutang, si duriang, si Mabuhi Manghali ini?dan yang sewaktu dengannya. Mengapa si JKKK bebiras berbesan dengan si....bla.bla...malas nak cakapla.. Nah..! fikirkan bersama, jika inilah keadaannya jangan bermimpilah senario PATI ini akan selesai. Jika anda berpeluang pergi ke daerah Telupid (ocoi percaya keadaan serupa berlaku di mana2 juga di negeri ini), anda akan melihat siapa pemilik rumah yang hebat2 di sana..yang pelik bin ajaibnya rumah besar terseragam indah,termasuk 2,3 kereta besar di bawah rumah itu didirikan di kawasan hutan simpan. Siapa pemilik bas-bas express Sandakan-KK.KK-Tawau...??Siapa pemilik dominan kereta2 sewa berpermit seluruh Sabah...? Hai..hai...apa da jadi dengan Negeri Di Bawah Bayu ini??

0 comments:

 
 
 
 
Copyright © OCOI